Boekhouden, het klinkt misschien als een suf onderwerp. Maar geloof ons, het is ontzettend belangrijk! Want hoe houd je anders een overzicht van je financiën? Of hoe zorg je ervoor dat je netjes de belastingen betaalt en geen boetes ontvangt? Daarom is het handig om bekend te zijn met de belangrijkste boekhoudtermen. Met deze kennis ben je beter voorbereid op het voeren van je eigen boekhouding. Daarom delen we in dit artikel de belangrijkste termen die je moet kennen. BalansDe balans geeft een overzicht van de financiële situatie van een bedrijf op een bepaald moment. Dit overzicht bestaat uit twee delen: de activa en de passiva. De activa zijn bezittingen zoals gebouwen, machines en voorraden. De passiva zijn schulden zoals leningen en nog te betalen facturen. Het is belangrijk dat beide kanten van de balans in evenwicht zijn, vandaar de naam “balans”. Wil je voor je bedrijf een boekhoudprogramma kopen? In de meeste (betaalde) versies wordt ook je balans weergegeven in de boekhoudtool. ResultatenrekeningDe resultatenrekening geeft een overzicht van de winst of verlies die een bedrijf heeft gemaakt gedurende een bepaalde periode. De resultatenrekening wordt ook wel de winst-en-verliesrekening genoemd. Hier worden alle inkomsten en kosten in kaart gebracht. Uiteindelijk blijft er dan het bedrijfsresultaat over. Dit geeft aan of er winst of verlies gemaakt is. Debiteuren en crediteurenDebiteuren zijn klanten die nog moeten betalen voor producten of diensten. Dit zijn dus nog te ontvangen bedragen. Crediteuren zijn leveranciers of andere partijen waaraan het bedrijf nog moet betalen. Dit zijn dus nog te betalen bedragen. Het is belangrijk om deze termen uit elkaar te houden, omdat het invloed heeft op de liquiditeit van het bedrijf. BtwBtw staat voor Belasting Toegevoegde Waarde. Dit is een belasting die wordt geheven op de verkoop van producten en diensten. De btw die een bedrijf berekent, moet afgedragen worden aan de Belastingdienst. Daarnaast kan een bedrijf ook btw terugkrijgen van de Belastingdienst, bijvoorbeeld over kosten die gemaakt zijn voor de onderneming. Winst-en-verliesrekeningDe winst-en-verliesrekening geeft nogmaals inzicht in alle inkomsten en kosten die een bedrijf heeft gemaakt. Op deze manier kan het bedrijfsresultaat berekend worden. Deze term hebben we al eerder genoemd, maar wordt vaak afgekort tot W&V-rekening. Het geeft een compleet overzicht van alle inkomsten en uitgaven van de onderneming. Met deze vijf boekhoudtermen heb je hopelijk al meer inzicht gekregen in het voeren van een boekhouding. Een bedrijf heeft veel baat bij een goed boekhoudprogramma, om de kans op eventuele fouten te minimaliseren. Om de bedrijfsvoering verder op rolletjes te laten lopen kun je er ook voor kiezen om te investeren in een voorraadbeheersysteem en software voor logistiek.
|

Een goede website is een must-have voor elke professionele ondernemer. Precies de goede website opzetten