ABC Zaken
Image default
Zakelijke dienstverlening

De taken van een projectmanager

Een projectmanager, je hebt er vast wel al eens van gehoord, maar wat doet die nu precies? Een projectmanager is verantwoordelijk voor de begeleiding van een project. Hij of zij heeft de leiding en zorgt dat het project tot een goed einde komt. Dit zijn vaak grote projecten waarin verschillende mensen met elkaar samenwerken. In dit artikel lees je wat de exacte taken van de projectmanager zijn.

Onderzoekt de omvang en maakt de planning

Een projectmanager heeft heel wat verantwoordelijkheid. Bij project management wordt eerst de omvang en dan de doelstellingen die bij het project horen onderzocht door de projectmanager. Aan de hand van een debriefing stelt hij of zij vast wat er moet gebeuren, wat de grootte van het budget is in overleg met de opdrachtgever en alle partijen die bij het project betrokken zijn.De projectmanager begint vervolgens met het maken van een planning. Deze planning is zo gemaakt dat de opdracht binnen de geraamde tijd en het beschikbare budget wordt gerealiseerd. Belangrijk is dat de projectmanager rekening houdt met eventuele tegenslagen of problemen die zich in de loop van het project kunnen voordoen.

Beheert de projectkosten

De projectmanager is ook verantwoordelijk voor het beheer van de projectkosten. Doorgaans wordt het project op basis van een projectprijs gestart. Dit doel moet binnen het gestelde budget worden behaald. Als projectmanager zorg je ervoor dat de uren geregistreerd worden en heb je het kostenbeheer in de hand. Een goed programma voor boekhouding is hierbij ook een must. Zo heb je meteen alle facturen bij de hand, wat ook weer handig is als het tijd is voor je belastingaangifte.

Verzorgt rapportages en updates en verdeelt de taken

De projectmanager begeleidt het team mensen dat samen aan het project werkt en verdeelt de taken. Dit kunnen zowel medewerkers van hetzelfde bedrijf zijn als externe bedrijven. Je kunt werken met een vaste pool, maar soms zul je nieuwe partners moeten zoeken om mee samen te werken. De kwaliteit van het werk van de projectmanager is van groot belang voor het eindresultaat. Je let dan ook goed op of de taken op de juiste manier worden uitgevoerd. Een projectmanager is de eindverantwoordelijke. Hierbij hoort ook het tussendoor op de hoogte brengen van opdrachtgevers omtrent de status van de voortgang van het project. Hierbij wordt gebruik gemaakt van tussentijdse updates en rapportages.